O farfurie zburătoare, inspirația pentru cel mai nou avion de vânătoare american
Cel mai nou avion de luptă american se numește X-35B Lightning II. Este invizibil, foarte rapid, mortal și împrumută o tehnologie de la o farfurie zburătoare din 1961.
Când vine vorba despre tehnologii militare, americanii sunt mereu în fața tuturor, testând mereu fel de fel de tehnologii futuriste, inspirate parcă din filmele SF.
Că DARPA lucrează la un costum de Iron Man capabil să le dea un avantaj incredibil soldaților americani aflați pe câmpul de luptă se știe de ceva timp. Faptul că Lockheed Martin a creat un laser atât de puternic încât poate distruge un camion de la câțiva kilometri distanță nu mai este o surpriză.
Totuși, nu multă lume știe că avionul X-35B Lightning II, care, la prima vedere, comparat cu alte avioane de luptă, nu pare să aibă nimic special, ascunde o istorie la fel de fascinantă ca și armele pomenite mai sus.
În anii ’60, Aviația Statelor Unite ”se juca” cu farfurii zburătoare, numite Avrocar. Acestea erau niște aparate de zbor care foloseau ventilatoare uriașe pentru a se ridica de la sol. Cu toate că proiectul a fost abandonat în 1961, o tehnologie similară a fost încorporată în avioanele X-35B Lightning II.
Mai exact, acele ventilatoare uriașe le permit avioanelor respective să decoleze într-un timp mai scurt și să aterizeze la verticală.
Un raport recent semnat de Desire Francine Fedrigo, un scriitor independent din Brazilia, citat de MIT Technology Review, vorbește despre farfuriile zburătoare Avrocar și de cât de greu erau acestea de manevrat. Aparatele de zbor, după cum s-a observat în urma testelor, erau foarte instabile și oscilau constant imediat după decolare.
Mai mult, dura 5 secunde pentru ca pilotul să poată roti nava cu 90 de grade spre stânga, dar 11 secunde pentru aceeași rotire la dreapta, iar asta se datora elicei centrale.
Cu toate că Aviața spera ca Avrocar să înlocuiască OZN-urile, în scurt timp a devenit clar că acest lucru nu se va întâmpla curând. Partea bună este că nu s-au cheltuit foarte mult pe dezvoltarea acestei tehnologii. Mai exact, aviația a dat 10 milioane de dolari pentru prototipuri, adică aproximativ 100 de milioane de dolari, raportat la vremurile noastre.
Având în vedere că X-35B Lightning II a cost 60 de miliarde de dolari pentru a fi dezvoltat și costă 100 de milioane de dolari în caz că cineva vrea să îl cumpere, parcă investiția în Avrocar nu a fost atât de mare, mai ales că a și inspirat o nouă linie de avioane.
Nu putem, totuși, să ne întrebăm ce s-ar fi întâmplat cu farfuria zburătoare dacă ar fi avut parte de finanțarea de 60 de miliarde de dolari și dacă nu cumva acum am fi trăit într-o societate în care astfel de aparate de zbor cutreieră cerul.